(Oud-)werknemers en gepensioneerden

Bekijk alle vragen
  • Hoe kan ik mijn vraag het beste stellen?

    Door de coronacrisis heeft ons fonds enkele maatregelen genomen. Onze medewerkers van de klantenservice werken bijvoorbeeld zo veel mogelijk vanuit thuis. Het is mogelijk dat u ons iets minder goed kunt bereiken dan normaal. Hebt u een vraag die niet dringend is? Stel deze via het contactformulier. Natuurlijk proberen wij deze zo snel mogelijk te beantwoorden.

    Wilt u iets aan ons doorgeven? Bijvoorbeeld de naam van de partner waarmee u samenwoont, een scheiding doorgeven of een e-mailadres wijzigen? Log in op de beveiligde omgeving Mijn Pensioencijfers en regel het direct online.

  • Wat zijn de gevolgen van de NOW-maatregel voor mijn pensioen?

    De overheid probeert met de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) te voorkomen dat werknemers hun baan en inkomen kwijtraken door de coronacrisis. Als uw bedrijf gebruik maakt van de NOW-maatregel, dan blijft u bij uw bedrijf in dienst. U behoudt uw salaris van uw werkgever. Over dit salaris bouwt u pensioen op. Ook als u door ‘corona’ bijvoorbeeld niet of minder kunt werken. Dus de opbouw van uw pensioen gaat door.

  • Als mijn bedrijf failliet gaat, raak ik dan mijn pensioen kwijt?

    Door een faillissement eindigt het dienstverband. Het tot dan opgebouwde pensioen blijft uiteraard behouden. Na beëindigen van het dienstverband, stopt ook de opbouw van het pensioen bij ons fonds.

  • Als mijn werkgever geen premie betaalt, kost dat mij pensioen?

    Nee, uw pensioen wijzigt daardoor niet. Als de werkgever (tijdelijk) niet betaalt, is ons fonds verplicht om de pensioenopbouw van alle werknemers door te laten gaan. Een premieachterstand heeft ook geen invloed op de pensioenuitkeringen aan pensioengerechtigden. Die lopen gewoon door.

  • Het bedrijf waar ik werk, gaat failliet. Hoe moet het met de pensioenpremie die mijn werkgever niet kan betalen?

    Gaat uw werkgever failliet en kon uw werkgever de pensioenpremie niet betalen aan ons fonds, dan neemt het UWV de premie voorwaardelijk over. Het is belangrijk dat u dit zelf tijdig aanvraagt bij het UWV binnen 26 weken na de eerste dag waarop de werkgever u niet meer kon betalen. 

  • Komt het pensioen voor mijn partner in gevaar?

    Mocht u onverhoopt overlijden, dan heeft uw partner (als het partnerschap aan de voorwaarden voldoet) recht op partnerpensioen van ons fonds. Dit verandert niet door de coronacrisis.

  • Ik woon in het buitenland en heb de post niet ontvangen?

    Als u in het buitenland woont, dan kan het zijn dat u de post later ontvangt. Mogelijk wordt deze niet bezorgd. De vertraging is afhankelijk van het land waar u woont. Kijk voor meer informatie op de website van de postbezorger.

  • Worden de pensioenen op tijd betaald?

    Ja, natuurlijk. We hebben voldoende geld in kas om ook de komende tijd uw pensioen gewoon uit te betalen. Onze dienstverlening gaat door zoals u gewend bent van ons. Krijgt u pensioen van ons? Dan ontvangt u uw uitkering op tijd. Dit zijn onze betaaldata.

  • Wat doet het bestuur van ons fonds?

    Het bestuur heeft, naast de reeds bestaande organisatie, een crisisteam ingericht dat regelmatig overleg heeft. Ons fonds volgt de ontwikkelingen op de voet en wij nemen zoals altijd zorgvuldig beslissingen. Wij houden u via deze website op de hoogte.

  • Wat zijn de gevolgen voor de financiële situatie van ons fonds?

    Door de coronacrisis is de dekkingsgraad gedaald. Daar kunt u hier meer over lezen. Het is nu niet te zeggen hoe de financiële situatie zich verder ontwikkelt en of dit gevolgen heeft voor de pensioenen. Het bestuur volgt de ontwikkelingen op de voet en benadrukt dat ons fonds belegt voor de lange termijn en zorgvuldig beslissingen neemt.